Saturday 15 November 2014

Masalah Haid Tidak Teratur - Kongsi pengalaman takut nak menopous dan penyelesaiannya sungguh mudah


  Salam ... 

       Entry kali ini, saya cer' tentang haid tak teratur. Sebab saya pun pernah mengalaminya bukan lagi 'PERNAH' tetapi 'MEMANG' mengalaminya. Dalam hati saya mengatakan "tak kan lah umur baru mencecah dalam 30an dah nak menopous kot??"..Oo,tidak!! Tak sanggup dan saya tak rela. Dalam beberapa tahun saya bergelumang dengan masalah haid yang tidak teratur. Dalam setahun ada 3,4 atau 5 kali saja saya didatangi oleh si bendera merah.. hihi... Nak kata saya mengandung tak juga,siap beli pregnancy test lagi sebab excited kot,kot termengandung...Tup..Tup.. Keputusan pregancy test negatif 1 garis saja. Kecewa teramat bagi kaum wanita seperti saya yang teringin sangat nak menimang cahaya mata lagi. Tapi sekarang masalah haid tidak teratur saya selesai sejak mengambil suplemen kesihatan SHAKLEE.  
    
      Antaranya: 

https://www.facebook.com/allyanamichael
ESP Soy Protein Isolate Powder



https://www.facebook.com/startlivingwithhealtylife
Vita-Lea Iron Formula



https://www.facebook.com/startlivingwithhealtylife
GLA Complex

    
         Kenapa saya ambil ketiga-tiga makanan tambahan ini dan bukan GLA Complex sahaja? Ada sebabnya.. 

ESP Soy Protein Isolate Powder adalah sumber protein dan sumber kesuburan bagi wanita. Hormon wanita yang terhasil adalah dari sumber tumbuhan yang dipanggil phytoestrogen dan dikelaskan pada isoflavones. Dan isoflavones ini ada pada ESP. Isoflavone mempunyai beberapa kesan jenis yang berbeza-beza. Jika dibandingkan kesan phytoestrogen dengan kesan hormon estrogen yang sebenar. Kadangkala, ia juga mampu memberikan kesan antiestrogen yang dapat membantu gejala menapous dan menghentikan pertumbuhan sel-sel kanser. Nampak tak?? hihi.. Soya sangat baik untuk kesuburan wanita. sebab itu saya masukkan Esp dalam set untuk haid tidak teratur saya.

          VITA-LEA iron formula adalah pelengkap nutrisi yang dapat memenuhi 
        keperluan 28 vitamin dan sumber mineral penting yang diperlukan dalam 
        tubuh kita. Saya jenis yang kadang-kadang tidak mengambil 
        makanan yang seimbang.Dalam diet pemakanan saya, sayur-sayuran 
        pun malas nak masak..hihi.Sebab ada masanya bila dah hari-hari masak 
        sayur rasa macam dah naik boring pula..

        
        GLA COMPLEX diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali 
        ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi biovailabiliti 
        dan kali lebih berkesan dari EPO. Setiap kapsul GLA COMPLEX 
        mengandungi lebih 300mg GLA yang merupakan sumber terbaik 
        Omega-6. di gabungkan dengan minyak bunga matahari dan 
        vitamin E bagi meningkatkan lagi keberkesanan dan kestabilannya.
        Secara ringkasnya,GLA membantu mengawal dan mengatur kitaran haid 
        dan juga melambatkan proses menapous.
        Ramai yang cadangkan saya pi farmasi beli EPO saja, dan saya pun selalu juga 
        keluar masuk farmasi dengan niat nak beli EPO tapi selalu saja terbantut.
        Botol siap angkat dan pegang dah nak bawa ke kaunter tapi bila fikir-fikir 
        niat nak beli tu tak jadi. Terpaksalah sang botol EPO balik ke 
        tempat asalnya di rak.hihi..Serius,saya tak pernah beli EPO lain yang 
        di luar sana,walau pun kiri kanan kata belilah.Yang saya tak faham 
        macamana saya boleh tersangkut pada GLA COMPLEX Shaklee ni. 
        Mungkin ada aura yang disebalik botol comel GLA ni kot atau 
        dah jodoh saya dengan GLA COMPLEX. Sekarang ni dah masuk botol kedua 
        di ambil.



Kemungkinan masalah haid yang tidak teratur dihadapi:
a) Berat badan berlebihan atau kegemukkan(obesiti) akan menyebabkan 
    ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Wanita
    yang mengalami PCOS biasanya mempunyai berat badan yang berlebihan.
b) Berat badan kurang atau terlalu kurus, kekurangan lemak di dalam badan 
    akan menganggu kitaran haid.
c) Hormon Prolaktin yang berlebihan akan menghalang pengeluaran telur
    dan menyebabkan haid lewat berbulan-bulan lamanya.
d) Stres dan tekanan pada keadaan sekeliling dalam kehidupan harian akan 
    mempengaruhi hormon dan seterusnya mengganggu kitaran haid.
e) Pengambilan ubat-ubatan akan menyebabkan gangguan kitaran haid.
f) Menapous ia dialami oleh wanita yang berusia lewat 40an. Selalunya ia akan
    bermula haid akan turun semakin sedikit dan kadangkala jarang berlaku.
g) Ibu yang menyusukan bayi secara ekslusif.
h) Tersilap pengiraan kitaran haid. Kitaran yang normal adalah dari
    28 hari hingga 35 hari.
i) Sekiranya anda disahkan positif hamil,haid anda tidak akan turun.
   TAHNIAH..!!  Anda telah mengandung.. (^_^) 



        Syukur alhamdullilah, sekarang haid dah cukup teratur walaupun kitaran haid saya selama 33 hari (kitaran haid dikira normal dari 28 hari hingga 35 hari). Kadang ada juga keterlewatan selama 2 atau 3 hari, paling lama pun seminggu saja lewat. Itu pun mungkin gangguan hormon sebab stress dengan keadaan sekeliling. Sekarang saya dalam perancangan nak ada baby lagi. Insha Allah mudah-mudahan di permudahkan-NYA dan dikurniakan zuriat penyambung generasi . Rezeki semua datang dari Allah. Kita berusaha dan perbanyakkan berdoa meminta pada NYA. Pada yang belum ada baby tu usaha ya jangan give-up jangan lupa sertakan doa.
        
Comelnyaaa... (^_^)
        







Berminat untuk mengetahui tentang Shaklee
lebih lanjut, hubungi saya;

                                Ally
                         SID; 1137149
                   HP; +6011-16742756
                   SMS/CALL/WHATSAP

                               ATAU 

                  Kunjungi laman FB saya di
     https://www.facebook.com/allyanamichael

                                ATAU

                   Kunjungi PAGE FB saya di
https://www.facebook.com/startlivingwithhealtylife





           

No comments:

Post a Comment